Al llarg de la història, la interdisciplinarietat en l’àmbit de la salut ha anat canviant. Al segle XV, la pràctica mèdica la compartien físics, que exploraven i feien el diagnòstic, amb cirurgians que intervenien i apotecaris que preparaven els tractaments farmacològics. Al segle XVIII la ciència encara era interdisciplinària en essència. Científics com Daniel Bernoulli podien condensar diverses disciplines per dur a terme els seus estudis. En aquest cas, va combinar les matemàtiques, l’estadística, la medicina i la física per elaborar un model epidemiològic de la verola i estudiar la veriolització. Progressivament, a partir del segle XIX es van començar a delimitar i separar les disciplines científiques que coneixem avui com a tals, per poder avançar en el coneixement de forma més profunda, malgrat la naturalesa segueix sent interdisciplinària. Aquesta especialització va fer possible que als segles XX i XXI es donés una gran revolució tecnològica que també ha entrat en l’activitat mèdica, tant en el diagnòstic, com en la terapèutica i la prevenció: la robòtica, la tecnologia RNA missatger, la neurotecnologia, la realitat virtual, la impressió 3D, la intel·ligència artificial, la medicina de precisió o la telemedicina, entre d’altres.
Per això, en el món actual, en que la tecnologia avança i evoluciona molt ràpidament, és cada cop més habitual que en els hospitals i centres de salut treballin conjuntament amb l’equip assistencial (metges, infermers, per exemple) altres professionals que pertanyen a sectors no pròpiament mèdics, com poden ser del sector de l’enginyeria, la informàtica o la física.
En aquest marc en què els equips s’han tornat cada cop més interdisciplinaris amb perfils professionals que pertanyen a diversos sectors, és altament recomanable, -i fins i tot imprescindible- crear i mantenir una relació col·laborativa entre els professionals de diferents disciplines que participen d’una manera o altra en l’assistència sanitària, com en la investigació o bé desenvolupant procediments, productes o solucions en diferents àmbits.
Per tot això, el Consell de Col·legis de Metges de Catalunya (CCMC), -corporació professional que l’integren els col·legis de metges de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona-, en desenvolupament de la seva funció de vetllar per una bona pràctica de la medicina i pel dret de les persones a la protecció de la salut, va plantejar-se l’any 2022 la necessitat de promoure un espai de participació i col·laboració entre distints perfils de professionals de distintes disciplines, que no essent estrictament mèdiques o assistencials sanitàries, treballen en estreta vinculació amb els metges i tenen cada cop una major presència en el diagnòstic, terapèutica i prevenció de malalties.
Per aquest motiu, el CCMC va crear l’anomenat GRUP INTERDISCIPLINARI DE PROFESSIONALS VINCULATS AMB LA SALUT (GIPS), dotant-lo d’un pressupost i recursos humans i econòmics, engegant un seguit de converses amb diverses entitats i institucions acadèmiques i professionals que apleguen entre els seus integrants perfils de professionals vinculats a la salut, com són la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), el Col·legi Oficial d’Enginyers Industrials de Catalunya (COEIC), l’associació BioInformatics Barcelona (BIB), i la Universitat de Barcelona (UB), oferint-los l’oportunitat d’establir sinèrgies i avançar en un projecte comú.
Des d’aleshores i en col·laboració amb el CCMC, aquestes institucions, compromeses i ocupades en el sector healthtech, han estat promovent i participant en diverses activitats, encaminades a promoure la interacció dels professionals perquè siguin capdavanters en innovació clínica i recerca centrades en les necessitats dels pacients i perquè assoleixin els millors resultats en salut, científics i acadèmics.
Aquesta iniciativa, sorgida de la necessitat de crear un grup que sigui referent de prestigi per als professionals de diferents àrees de coneixement vinculades a la salut, més enllà de les estrictament mèdiques o assistencials, ha anat consolidant-se i madurant al llarg de quasi dos anys i ha constituït l’embrió d’una nova entitat associativa, que neix amb el consens de professionals i institucions implicades, que es reflecteix en l’aprovació dels presents estatuts i que regularà les seves activitats d’acord amb la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques; la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació.
Article 1
L’Associació Grup Interdisciplinari de Professionals vinculats amb la Salut (“GIPS” en el seu acrònim), regula les seves activitats d’acord amb la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques; la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació, i els seus estatuts.
Article 2
La finalitat de l’Associació és la de promoure una relació col·laborativa de metges i altres professionals sanitaris amb professionals amb altres titulacions universitàries que, no essent mèdica o estrictament sanitària, treballen amb aquells en estreta vinculació en àrees relacionades amb la salut, sigui en l’àmbit assistencial, tecnològic, de recerca o docència.
Per aconseguir aquesta finalitat, l’Associació podrà:
En queda exclòs tot ànim de lucre.
Article 3
1. El domicili de l’Associació s’estableix a Barcelona, Passeig de la Bonanova núm.47.
2. Les funcions d’aquesta Associació s’exerceixen majoritàriament a Catalunya.
Article 4
L’Associació està integrada per un nombre il·limitat de socis.
Així mateix, l’Associació podrà acollir altres persones físiques (Associats) o persones jurídiques (Entitats col·laboradores) que, sense tenir la condició de socis, estiguin interessades en les finalitats de l’Associació.
Article 5
Són socis les persones físiques amb titulació universitària que desenvolupin la seva activitat professional en estreta vinculació amb l’àmbit de la salut, ja sigui en l’àrea assistencial, d’innovació tecnològica, de recerca o docència.
L’Associació agrupa a les persones amb titulacions de grau universitari, entre d’altres -i enunciades de manera no limitativa-, de Bioinformàtica, Ciències Mèdiques i de la Salut en general, Ciències Físiques i Matemàtiques, Enginyeries, Biologia Humana, Biomedicina, Biotecnologia, Ciències Ambientals o titulacions universitàries amb continguts anàlegs.
A criteri de la Junta Directiva podran també ser socis aquells professionals de l’àrea sanitària de formació professional de grau superior, que ostentin alguna de les titulacions de l’article 3.1a) de la Llei 44/2003 de 21 de novembre d’ordenació de les professions sanitàries i, en general, aquells professionals que hagin assolit un alt grau d’expertesa en la realització d’activitats de particular rellevància en l’àmbit de la salut.
Per integrar-se a l’Associació cal presentar una sol·licitud a la Junta Directiva indicant, entre d’altres, la seva titulació, activitats professionals així com el motiu pel que sol·licita l’ingrés. L’admissió dels socis és funció de la Junta Directiva que prendrà una decisió sobre la petició en la primera reunió que tingui lloc i la comunicarà a l’Assemblea General més immediata.
Article 6
Són drets dels socis:
Article 7
Són deures dels socis de l’Associació:
Article 8
Són causes de baixa de l’Associació:
Article 9
L’Associació podrà acollir com Associats, sense que tinguin la condició de socis, a aquelles persones físiques que estiguin interessades en les activitats de l’Associació i que compleixin amb els requisits de titulació universitària i vinculació en l’àmbit de la salut a que es refereix l’article 5 dels presents estatuts.
També podran ser Associats els alumnes dels graus universitaris indicats en l’article 5 abans esmentat.
Els associats, en tant que no gaudeixen de la condició de socis de l’Associació, no tindran els drets i obligacions dels socis establerts en aquests estatuts, si bé podran rebre informació sobre les activitats acadèmiques, científiques, divulgatives i socials que s’organitzin i fer ús de serveis comuns o formar part dels grups de treball, en les condicions que, en qualsevol cas, acordi la Junta Directiva.
Article 10
L’Associació tindrà també la col·laboració de persones jurídiques, que no ostentaran la condició de socis, i que podran participar amb l’Associació en la condició d’Entitats Col·laboradores, acordant una participació econòmica o estratègica de caràcter recurrent, com és el cas del CCMC que és el promotor d’aquesta Associació, i la resta d’institucions assenyales en el preàmbul, així com d’altres entitats o institucions que vulguin participar en un futur.
També podran participar altres institucions o entitats que patrocinin alguna activitat o esdeveniment concret i que tindran la condició d’Entitats Patrocinadores de l’acte o esdeveniment que patrocinin.
En ambdós casos, entitats col·laboradores i entitats patrocinadores, s’instrumentaran els termes de la seva participació mitjançant els convenis que es formalitzin ad hoc.
Les entitats col·laboradores no tenen la condició de socis de l’Associació però, a més del que s’hagi acordat en el conveni subscrit, tenen dret a rebre informació sobre les activitats de l’Associació, fer-ne l’oportuna difusió utilitzant els logos corporatius, i a participar en comissions o grups de treball així com en altres activitats que s’hagin acordat en el conveni que es subscrigui a l’efecte.
Article 11
Article 12
L’Assemblea General té les facultats següents:
Article 13
Article 14
Al començament de cada reunió de l’Assemblea General es llegeix l’acta de la sessió anterior a fi que s’aprovi o s’esmeni. Cinc dies abans, de tota manera, l’acta i qualsevol altra documentació ha d’estar a disposició dels socis al local social.
Article 15
Article 16
Article 17
Article 18
Article 19
1. La Junta Directiva té les facultats següents:
Article 20
Article 21
Article 22
Article 23
Els acords de la Junta Directiva s’han de fer constar en el llibre d’actes, signats pel secretari i el president.
Article 24
Article 25
El tresorer té com a funció la custòdia i el control dels recursos de l’Associació, com també l’elaboració del pressupost, el balanç i la liquidació de comptes. Porta un llibre de caixa. Signa els rebuts de quotes i altres documents de tresoreria. Paga les factures aprovades per la Junta Directiva, les quals han de ser visades prèviament pel president, i ingressa el sobrant en dipòsits oberts en establiments de crèdit o d’estalvi.
Article 26
El secretari ha de custodiar la documentació de l’Associació, aixecar, redactar i signar les actes de les reunions de l’Assemblea General i la Junta Directiva, redactar i autoritzar els certificats que calgui lliurar, i també portar el llibre de registre de socis.
Article 27
La creació i constitució de qualsevol comissió o grup de treball, les han de plantejar els membres de l’Associació que vulguin formar-los, que n’han d’assabentar la Junta Directiva i explicar les activitats que es proposen dur a terme.
La Junta Directiva s’ha d’ocupar d’analitzar les diferents comissions o grups de treball, els encarregats dels quals li hauran d’informar de les seves actuacions periòdicament.
Article 28
La Junta Directiva es podrà dotar d’un Comitè Assessor de caràcter consultiu que assessorarà i resoldrà les qüestions que li siguin plantejades per la Junta així com per formular-li propostes d’actuació.
Estarà format per un màxim de 15 membres, que podran ser persones físiques o jurídiques, que seran designats per la Junta Directiva.
El Comitè Assessor estarà presidit per qui ostenti, en cada moment, el càrrec de President de l’Associació. Són membres nats del Comitè Assessor les Entitats promotores i, també podran ser-ho les Entitats Col·laboradores així com aquelles altres que tinguin o no la condició de socis o associats, siguin designades en atenció al seu prestigi i/o rellevància pel sector de la salut.
Article 29
Els recursos econòmics de l’Associació es nodreixen de:
a) Les quotes que fixa l’Assemblea General per als seus membres.
b) Les subvencions oficials o particulars.
c) Les donacions, les herències o els llegats.
d) Les rendes del patrimoni mateix o bé d’altres ingressos que puguin obtenir-se.
Article 30
Tots els membres de l’Associació tenen l’obligació de sostenir-la econòmicament, mitjançant quotes o derrames, de la manera i en la proporció que determini l’Assemblea General a proposta de la Junta Directiva.
L’Assemblea General pot establir quotes d’ingrés, quotes periòdiques amb la periodicitat que estableixi la Junta Directiva, i quotes extraordinàries.
Article 31
L’exercici econòmic coincideix amb l’any natural i queda tancat el 31 de desembre.
Article 32
En els comptes corrents oberts en establiments de crèdit o d’estalvi, hi han de figurar les signatures del president, el tresorer i el secretari.
Per poder disposar dels fons n’hi ha prou amb dues signatures, una de les quals ha de ser la del tresorer o bé la del president.
Article 33
L’òrgan de govern pot sancionar les infraccions comeses pels socis.
Aquestes infraccions es poden qualificar de lleus, greus i molt greus, i les sancions corresponents poden anar des d’una amonestació fins a l’expulsió de l’Associació, segons el que estableixi el reglament intern que s’aprovi.
El procediment sancionador s’inicia d’ofici o bé com a conseqüència d’una denúncia o comunicació. En el termini de 10 dies, la Junta Directiva nomena un instructor, que tramita l’expedient sancionador i proposa la resolució en el termini de 15 dies, amb audiència prèvia del presumpte infractor. La resolució final, que ha de ser motivada i aprovada per dues terceres parts dels membres de la Junta Directiva, l’adopta aquest òrgan de govern també dins d’un període de 15 dies.
En els casos de sancions per faltes molt greus acordades per la Junta Directiva, les persones interessades poden sol·licitar la ratificació de la sanció davant la primera Assemblea General que tingui lloc.
Article 34
L’Associació es pot dissoldre si ho acorda l’Assemblea General, convocada amb caràcter extraordinari expressament per a aquest fi.
Article 35